keskiviikko 9. tammikuuta 2013

TVT-visio, joka toteutui

Olisiko ollut joskus vuoden 1996 kevättalvella, kun pääsin vastavalmistuneena luokanopettajana ottamaan kantaa tieto- ja viestintätkeniikan optuskäytön kannalta keskeiseen kysymykseen. Olimme muuttanee Taivalkoskelle suoraa opiskelupaikkakunnaltamme Kajaanista. Taivalkosken kouluille oli hankittu ensimmäiset PC-tietokoneet ja kunnassa mietittiin, pitäisikö laitteita hankkia lisää. Sivistystoimen taloudesta ja myös tietotekniikan hankinnoista vastaava toimistosihteeri kysyi koulujen TVT-työryhmän palaverissa:
- Kuinka monta tietokonetta luokkaa kohti on riittävästi?
- Yhtä monta kuin on oppilasta, vastasin epäröimättä. Tuo vastaus aiheutti läsnäolijoissa vaivautunutta hymyilyä.

Tällä viikolla, noin seitsemäntoista vuotta myöhemmin, tuosta visiosta on tullut totta. Maanantaina otin viidentoista oppilaani kanssa käyttöön iPad-tabletit yksi yhteen periaatteella, eli jokaisella oppilaalla on oma henkilökohtainen tietokonelaite käytössään. Koen tämän edistysaskeleen räjähdysmäisen suurena, siis todella merkittävänä. Ensimmäistä kertaa voin suunnitella opetukseni ja oppilaitteni oppimisen niin, että tietokoneen mahdollisuudet ovat täysimääräisesti käytettävissä. Ei tarvita kahta suunnitelmaa; tietokoneen käyttäjille ja niille, jotka odottavat sen käyttämistä.

Vielä suuremmaksi tämän askeleen tekee se, että oppilaitteni käytössä oleva laite on käytettävyydeltään (käytön helppous ja ohjelmien yhteiskäytön sujuvuus) sellaista tasoa, josta viime vuosituhannen loppuvuosina emme osanneet edes unelmoida. Laitteessa on hyväntasoionen digitaalikamera ja videokamera. Laitteen kuvan saa muutamalla täppäyksellä näkymään luokan seinältä kaikille luokassa oleville. Laite keskustelee langattomasti maailmanlaajuisen tietoverkon kanssa. Laitteen akku kestää helposti koko koulupäivän aktiivisen käytön. Nyt ei opetuksen kehittämistä estä tekniikan puute. Kaikki on vain opettajan mielikuvituksesta kiinni. Huikeaa!

Taivalkosken mobiilioppimishankkeen kuulumisia voi lukea hankeblogista.

7 kommenttia:

  1. Hei! Olen Riku Järvinen, matemaattisten aineiden opiskelija / opettaja ja kaipaisin vähän tarkennusta muutamaan esittämääsi argumenttiin, ihan rakentavan kritiikin mielessä.


    -Android-tabletit sopivasti optimoituna, noudattaen avoimien ohjelmistojen periaatteita paremmin kuin Apple, olisi todennäköisesti saanut riittävän tehokkaina alle puolella siitä hinnasta, mitä iPadit maksoivat. Kannattaako oppimista todella avoimien standardien (tcp/ip ja verkot yleensä) sitoa yhteen kaupalliseen palveluntarjoajaan? Ja tähän liittyy oletettavasti myös kaupallinen opetusohjelmistojen tarjoaja, joka ei anna koodejaan yleisen kritiikin armoille.

    -Millä tavalla alakouluikäiset keskustelevat "maailmanlaajuisen tietoverkon kanssa", ts. mikä on se konkreettinen hyöty liittyen oleellisten perustaitojen oppimiseen (lukeminen, kirjoittaminen, matematiikka, ilmaisutaito, liikunta, tietotekniikka, kielitaito yms.) joka tällä kommunikoinnilla saavutetaan? Mielestäni tässä ilmenee metatasolla nykyisen viihdeteollisuuden keskeinen markkinointikikka, joka on myydä mahdollisuuksia ja valintoja, joita ei käytännössä ole mahdollista aikaresurssien puitteissa toteutttaa.

    -Tietokoneen käyttöön liittyvät ergonomiaongelmat, kun lapset käyttävät koneita myös kotona pelaamiseen tms., on laajalti tiedostettu. Jos kouluissakin aletaan räpläämään jatkuvasti laitteita, niin ongelmat todennäköisesti lisääntyvät. Olisiko mahdollista lähestyä asiaa muulla tavoin?

    -Kouvolassa päätettiin lomauttaa 1300 opettajaa pari päivää sitten. Ja samaan aikaan muualla leikitään iPadeilla. Keskustelin aiheesta pari päivää sitten ja tulimme siihen tulokseen, että kontrolli opetuksen kokonaiskuvasta on jossakin määrin katoamassa juuri markkinoinnin luomien illuusioiden alle, ts. ostetaan iPad ja ongelmat ratkeavat.

    -Matemaattisten aineiden opettajana olen jatkuvasti joutunut toteamaan, että iPadin opetusohjelmat ovat melko rajoittuneita ja pinnallisia, ts. varmaankin aivan alkeet voidaan opettaa tabletilla, mutta ei juuri sen enempää. Ja tämän lisäksi pitäisi ainakin matematiikassa opettaa myös perinteinen kynä & paperi, joka on tärkein ideointi- ja ongelmanratkaisutyökalu vielä nykyäänkin joustavuutensa vuoksi.


    Korostan vielä, että tarkoituksenani ei ollut olla negatiivinen, mutta nämä ovat mielestäni oleellisia seikkoja.

    VastaaPoista
  2. Toivottavasti tietotekniikan hyödyntäminen pysyy kohtuuden rajoissa. En oikein ymmärrä, että mitä verrattomia hyötyjä suhteessa panostettuun rahamäärään saavutetaan tällä 100%:lla tietoteknistymisellä? Voisitko valaista, että miten tällainen kehittää ja lisää oppilaan oppimista? Entä opettajan työtä?

    T.Henri

    VastaaPoista
  3. Kiitos Riku erinomaisista kysymyksistä, jotka koskettavat monessa kohtaa asian ydinkohtia. Vastailen seuraavassa niihihin kappale kerrallaan:

    Androideista: Hankkeemme suunnitteluvaiheessa etsin käsiini paljon tietoa eri tablet-järjestelmistä nimenomaan koulukäytön näkökulmasta. Niistä, joista ei itselläni ollut kokemusta, kyselin käyttäjiltä. Tuossa vaiheessa sain poikkeuksetta kaikkialta (myös Androideja käyttäneiltä opettajilta) sellaiset vastaukset, että Applen tuotteisiin perustuva järjestelmä on selkeästi helppokäyttöisin ja -hallintaisin kilpaileviin verrattuna. Windows8-tabletteja ei tuolloin ollut vielä edes markkinoilla. Tiedän, että Android-ympäristöön on tuon jälkeen tullut esim. suuren laitemäärän hallitsemiseen soveltuvia tuotteita. Silloisen tiedon prusteella katsoimme iPadit parhaaksi vaihtoehdoksi.

    Alakoululaiset ja internet: Tarkkaan ottaen kirjoitin: "Laite keskustelee langattomasti maailmanlaajuisen tietoverkon kanssa." Alakoululaisten kanssa voimme hyödyntää monilla tavoin internetiä ja olemme sitä tehneetkin jo vuosikausien ajan. Tässä muutamia esimerkkejä:
    - Oppilaat lähettävät tableteilla tekemiään töitä sähköpostin kautta opettajalle tarkistettavaksi ja kommentoitavaksi sekä ottavat niitä samalla tavoin vastaan edelleen muokkaamista varten.
    - Käytämme tableteilla Opinaika.fi -palvelun oppimateriaaleja Puffin-selaimen kautta. Puffin mahdollistaa flash-sisällön käytön iPadeissa.
    - Käytämme esim. Socrative.com -palvelua, jossa voin visan muodossa kysellä oppilaita erilaisia asioita. Myös muita vastaavia palveluja tulemme käyttämään.
    Internet on jo vuosikausia ollut myös oppimisen "valtatie" koulussamme.

    Tietokoneen käytön ergonomiaongelmista: Tiedostamme hyvin asian. Koululla on tässä hyvä mahdollisuus opettaa lapset jaksottamaan konekäytön oikein (taukojumpat ym.) Myös lasten huoltajien kanssa tulemme keskustelemaan aiheesta tulevassa vanhempainillassa. Lasten liikkumattomuus on kyllä ongelma, jota ei ainakaan tableteilla ratkaista.

    iPadit vs. lomautukset: Ensinnäkin laitteita ei ole hankittu koulullemme leikkikaluiksi, vaan työvälineiksi. Se ei sulje pois sitä, että niitä vapaa-ajalle käytettäisiin myös valvotusti pelaamiseen. Tänään juuri keskustelin lasten kanssa siitä, että on tärkeä tiedostaa, milloin teemme töitä ja milloin olemme vapaalla. Molempia emme voi olla yhtaikaa.
    Toiseksi, vaikka kunnat ovat taloudellisesti tiukilla, sen ei tarvitse merkitä sitä, että kaikki kehittäminen ja uuden kokeileminen lopetetaan. Meidän hankettamme Opetushallitus rahoittaa melkein 3/4 kuluista. Vaikka täälläkin joudutaan tekemään kipeitä ratkaisuja talouden hoidossa, se ei onneksi ole merkinnyt sitä, että jämähdetään ylläpitämään vanhoja käytäntöjä.

    iPadin opetusohjelmat: Olen kanssasi samaa mieltä siinä, että AppStoren opetusohjelmat pääsääntöisesti eivät ole pedagogisesti kovin korkeatasoisia. Meillä tablettien opetuskäytön painopiste ei olekaan opetus-appsien käytössä, vaan käytämme ns. yleiskäyttöisiä appseja oppimisen työkaluina. Tärkeä asia on myös se, että oppilaalla on henkilökohtainen internet-käyttöliittymä käytössään. Tästä voit halutessasi lukea lisää hankeblogistamme (linkki blogitekstini lopussa).
    Kynät ja vihkot tulevat yhä olemaan mukana kevään koulutarviketilauksessa.

    Lopuksi: Itselleni opetajana nykyinen uusi TVT-tilanne luokassani mahdollistaa ammatillisen kehittymisen. Tällä en tarkoita tekniikan käyttötaitojen oppimista, vaan pedagogisten prosessien kehittämistä tekniikan avulla. Yksi tällainen uusi ajattelutapa on ns. Flipped classroom, josta löytyy runsaasti tietoa googlaamalla.

    Kiitos kommentistasi! Toivottavasti vastaukseni edes vähän raottivat tablet-käyttömme todellisuutta.

    VastaaPoista
  4. Kiitos Henri kommentista! Tablet-laitteilla saavutetaan monia sellaisia mahdollisuuksia oppimisprosesseissa, joihin paperilla ja kynällä ei koskaan päästäisi. Niitä on mahdotonta tässä tyhjentävästi selvittää, mutta kerronpa yhden esimerkin tältä päivältä.

    Opiskelimme eilen savannin biologiaa lukemalla perinteiseen tapaan oppikirjaa ja tekemällä muutaman työkirjan tehtävän. Tänään aloitin biologian tunnin pyytämällä oppilaita tekemään iPadiensa Popplet-sovelluksella miellekartan, jonka keskusaiheena on savanni. Lupasin käyttää apuna oppikirjaa. Kukin teki oman karttansa ja samanaikaisesti piirsin omalla iPadillani vastaavaa, mutta kirjoittelin kupliin virikekysymyksiä. Oman iPadini kuva näkyi koko ajan luokan taululla.

    Seuraavaksi katsoimme videon savannin elämästä ja oppilaat saivat täydentää filmin aikana miellekarttaansa. Videon jälkeen jaoin lapset ryhmiin ja ryhmien tehtävänä oli valita sen jäsenten miellekartoista yksi ja täydentää se muiden karttojen tiedoilla. Lopuksi yhdessä valmistunut miellekartta lähetettiin sähköpostitse kaikille ryhmän jäsenille.

    Pointtina tässä on se, että tällaista miellekarttatyöskentelyä on erittäin vaikea toteuttaa paperityönä. Kun tietoa tulee karttaan lisää, tulee tarve järjestää karttaa uudelleen, mikä on pyyhekumin ja kynän avulla erittäin työlästä ja turhauttavaa. iPadilla homma hoitui erittäin sujuvasti.

    Tässä vain yksi esimerkki, josta näet, että homman voisi melkein hoitaa ilman tietotekniikkaakin. Tuo puuttuva joustavuus on vain usein niin ratkaiseva, että se estää menetelmän käytön ilman tietokonetta.

    Voit olla huoletta sen suhteen, että koulusta ei koskaan tule "100% tietoteknistynyttä". Oppilaat ja me opettajat olemme ihmisiä ja siksi toiminta koulussa on ja tulee aina olemaan pääosin hyvin inhimillistä. Tietotekniikka on vain yksi kapea siivu peruskoulua, oikein käytettynä hyvä työväline. Tietotekniikan mahdollisuudet oivaltaneelle opettajalle se antaa mahdollisuuden toteuttaa mielekkäitä oppimisprosesseja, mikä edistää myös oppimista.

    VastaaPoista
  5. Olette aloittaneet uuden teknologian pilotoinnin. Se tarkoittaa kokeilemista, oppimista ja erehtymistä, kaikilta.

    Onneksi some on tulut jäädäkseen ja mahdollistaa myös kokemuksien jakamisen ilman tolkutonta ajan- ja energiankäyttöä, hyvä niin.

    Anna oppilaillesi vapauksia, ideoita ja kannustusta, anna heidän näyttää, mitä saavat itse aikaan!

    Risto Ilona

    VastaaPoista
  6. http://yle.fi/uutiset/kari_haakana_kiiltava_laatta_on_helppo_ja_vaara_ratkaisu/6474822

    Tuo yllä oleva linkki kannattaa myös lukea.

    Y.terv. Risto Klasila

    Ps. tuo ajo-opetus juttu Lumian kautta oli hyvä ja mielenkiintoinen

    VastaaPoista
  7. Tuota Haakanan juttua on luettu ja hämmästelty. Hän joko provosoi tahallaan tai ei todella tunne asiaa, josta kirjoittaa. iPad on osoittautunut paljon kätevämmäksi oppimisen välineenä, kuin osasin kuvitella. Erityisen vahva se on luovassa työskentelyssä.

    Kiitos Risto kommentista!

    Hankeblogimme osoite on http://taimob.blogspot.fi

    VastaaPoista