Niinhän se on, että haluaisimme antaa positiivisen aikuisen mallin oppilaillemme. Opettajina tunnemme tuskaa ja turhautumista, kun huomaamme, ettei myönteinen lähestymistapamme esim. työrauhaongelmaan näytä tehoavan. On kuluttavaa ottaa samat asiat aina uudelleen keskusteluun ja nähdä, ettei haluttua vaikutusta saada näkyville.
Päätin kiristää ohjaksia. Kehitin työrauhan parantamiseksi systeemin, jonka nimesin työrauhamittariksi. Systeemini oli tarkoin määritelty, kannusti sosiaaliseen kontrolliin, mutta oli samalla palkitseva. Myös opettajalta se vaati systeemin "sääntöihin" sitoutumista ja johdonmukaista toimintaa.
Tulokset olivat hämmentävän hyvät. Muutamassa kuukaudessa työrauhamittari teki itsensä tarpeettomaksi ja on saanut jo vuoden päivät olla kaapissa odottamassa tulevia tarpeita.
Lisätietoa Työrauhamittarista koulumme wikissä
Työrauhamittari toimii silloin, kun luokassa on vain sellaisia oppilaita, jotka halutessaan voivat pitää yllä työrauhaa. On huomattava, että on myös lapsia, jotka eivät kykene keskittymään hiljaiseen työskentelyyn, vaikka haluaisivat. Heidän ongelmiinsa on olemassa toisenlaisia apukeinoja.
VastaaPoista